آشنایی با ۱۰ روش متداول دیجیتال مارکتینگ

digital marketing

آشنایی با ۱۰ روش متداول دیجیتال مارکتینگ

امروزه در دنیای بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ از مهم ترین انواع آن است! دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی و تبلیغاتی است که از اینترنت ورسانه های دیجیتال، برای رساندن پیام‌ های تبلیغاتی به مصرف کنندگان استفاده می‌کند. بسیاری از مشتریان، تبلیغ آنلاین را مخرب می دانند و به طور فزاینده‌ای به دلایل مختلف به سمت مخالفت و block کردن تبلیغات پیش می روند.

این نوع بازاریابی شامل بازاریابی ایمیلی , بازاریابی موتور جستجو ( sem ) , بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی , بسیاری از انواع تبلیغات نمایشی ( شامل تبلیغات بنر اینترنتی ) , و تبلیغات موبایلی است . مانند دیگر رسانه ‌های تبلیغاتی , تبلیغات آنلاین اغلب شامل یک ناشر است که تبلیغات را در محتوای آنلاین خود ادغام می ‌کند, و یک آگهی دهنده که تبلیغات را در محتوای ناشر فراهم می سازد.

تبلیغات آنلاین مزایای بسیاری دارند اما مهمترین آنها ارزان بودن و پر مخاطبی آن است! برای تبلیغات آنلاین هزینه‌ ی کمتری داده می شود و نسبت به تبلیغات به شکل قدیمی ، قیمت‌ های بیلبورد های شهری با قیمت ‌های تبلیغات آنلاین قابل قیاس نیستند!

از دیگر مزایای این نوع تبلیغات قابل اندازه ‌گیری بودن آن است! در تبلیغات قدیمی و سنتی میزان اثر پذیری یک تبلیغ مبهم بود و فقط بر اساس تخمین و گمانه ‌زنی ‌ها می توانستیم میزان اثر پذیری یک تبلیغ را حدس بزنیم!

اما در تبلیغات آنلاین میتوانیم اندازه گیری کنیم و تصمیم ‌های بعدی را بر اساس آن اندازه‌ گیری‌ ها اصلاح کنیم! در تبلیغات آنلاین تبلیغ‌ کننده می تواند به‌ طور دقیق از تعداد دیده شدن‌ تبلیغ و میزان موفقیت تبلیغ خود با خبر باشد! 

با استفاده از تبلیغات اینترنتی ما می توانیم لیستی از اطلاعات کالا و یا خدماتی که تبلیغ می شوند را داشته باشیم که شامل نام، قیمت، نوع و ویژگی ‌های دیگر کالا و یا خدمات می شود. با بحث در شبکه های اجتماعی و یا جستجو در موتور های جستجو امکان به اشتراک گذاشتن تجربیات توسط افراد به وجود می آید و در واقع باعث برقراری ارتباط می شود(مانند گذاشتن کامنت). اما در تبلیغات سنتی چنین امکانی وجود ندارد.

 

۱۰ روش اصلی دیجیتال مارکتینگ:

  1. بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)
  2. تبلیغات موتورهای جستجو
  3. تبلیغات بنری
  4. ایمیل مارکتینگ
  5. پاپ‌ آپ‌ ها (Pop Up)
  6. تبلیغات بلاگی
  7. تبلیغات موبایلی
  8. تبلیغات شبکه ‌های اجتماعی
  9. تبلیغات ویدیویی
  10. لینک باکس ها

۱.بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو)

 یکی از مواردی که در تبلیغات اینترنتی تاثیر زیادی دارد این است که زمانی که خریدار محصول مورد نظر خود را در موتور جستجو سرچ می کند سایت شما جز اولین سایت ها در صفحه ی گوگل باشد. 

سئو در دیجیتال مارکتینگ از مهم ترین مراحل و انواع دیجیتال مارکتینگ است! عملا سئو از دیجیتال مارکتینگ جدایی ناپذیر است.

به طور مثال فکر کنید که یک سایت فروشگاهی دارید و قرار است محصولاتی را که تولید می کنید بفروشید، اگر برای موتور جستجویی مانند گوگل که بیشترین کاربر را دارد -چه در ایران چه خارج از ایران- بهینه سازی نشده باشد و سایت برای کلمه های کلیدی مرتبط که کاربران سرچ می کنند، در نتیجه ی سرچ به کاربر نشان داده نشود، شما دیده نمی شوید! این دیده نشدن مساوی با نفروختن فروشگاه شما است. پس شما در حال حاضر سایتی را دارید که نمی توانید از آن کسب درآمد کنید.

هدف اصلی سئو، افزایش مشتری برای کسب و کار شما است.از مهم ترین رکن های سئو (بعد از طراحی مناسب سایت) تولید محتوای مفید است. با تولید محتوای مناسب شما به راحتی می توانید نسبت به رقبای خود برتری هایی را کسب کنید. اما رقبای شما هم بیکار ننشستند و آن ها هم در حال تولید محتوای متنی یا غیر متنی هستند و حتی ممکن است بازاریابی محتوا هم انجام دهند. پس شما نیاز به چیزی فراتر از تولید محتوا دارید.

تیم سئو شرکت دیجیتال مارکتینگ دکتر وثوقی با داشتن سابقه ای درخشان همواره در خدمت شما عزیزان می باشد تا سئو سایت شما در تبلیغات اینترنتی نقش مفیدی داشته باشد.

۲.تبلیغات موتورهای جستجو

زمانی که شما کلمه‌ی کلیدی موردنظر خود را در گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری سرچ می‌کنید چند سایت را که در گوگل در کنار آنها AD(تبلیغ) نوشته شده است بالای بقیه ی سایت ها قرار گرفته شده اند.

این نوع تبلیغات باعث می‌شود که افراد با سرچ کلمه‌ی مورد نظر بلافاصله با سایت شما مواجه شوند و این نقش موثری در فروش شما دارد. طبیعتا تقاضای زیادی برای تبلیغ در گوگل می شود که گوگل حداکثر دو سایت را که مطابق با کلمه‌ی کلیدی سرچ شده توسط کاربران است را نشان می دهد.

۳.تبلیغات بنری

احتمالا ً رایج‌ ترین و شناخته ‌شده ‌ترین نوع تبلیغات است. بنر ها اولین تبلیغاتی بودند که در اینترنت ظاهر شدند. تبلیغات بنری یک box قرار داده ‌شده در یک مکان استراتژیک در وب سایت است, اندازه و شکل‌ های متفاوتی دارند و برای نمایش تبلیغات از شرکت ‌های دیگر یا وب سایت ‌ها مفید است.

۴.ایمیل مارکتینگ

اما ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین روش های بازاریابی اینترنتی است. با استفاده ازین ابزار ها می توانید ماهیانه حدود ۲۰۰۰ ایمیل تبلیغاتی به افراد بفرستید.

اما این نوع از تبلیغات که می‌ تواند به راحتی توسط کاربر اجتناب شود. در تبلیغات آنلاین , آگهی‌ های ارسال ‌شده به ایمیل ممکن است در spam ناپدید شوند یا خود کاربر ممکن است تصمیم بگیرد که پیغام را حتی بدون باز کردن آن حذف کند.

این امر شرکت ‌های زیادی را مجبور کرده‌ است تا این تکنیک را اصلاح کنند و تبلیغات خود را متوقف کنند ، تبلیغات خود را در پیام‌ های روزانه و دوستانه ارسال کنند تا کاربر به راحتی آن‌ ها را شناسایی و حذف نکند.

۵.پاپ‌آپ‌ها (Pop Up)

شاید شما صد ها آگهی تبلیغاتی Pop Up در زندگی تان ببندید . در تبلیغات آنلاین ، پاپ آپ ناخوشایند ترین شکل تبلیغاتی است ، اگر این کار به درستی انجام نشود . این در مورد یک پنجره پاپ است که وقتی یک وب سایت را باز می‌ کنید ظاهر می ‌شود ؛ در درجه اول آزاردهنده است ، زیرا گاهی اوقات بستن آن ‌ها دشوار است. این نوع تبلیغات روی کامپیوترها ناراحت‌ کننده است اما نه به اندازه آن که بر روی دستگاه‌ های تلفن همراه رخ می ‌دهد , جایی که به دلیل اندازه صفحه نمایش, کار بسته شدن پاپ بسیار دشوارتر است.

۶.تبلیغات بلاگی

اگر چه به نظر می ‌رسد تبلیغات بلاگی خوب و موثر نباشند اما این نوع تبلیغات یک بخش اساسی از تبلیغات آنلاین است. این یکی از انواع غیر مستقیم تبلیغات آنلاین است. در حقیقت , بیشتر تبلیغات بلاگ با استفاده از تکنیک داستان‌ سرایی (Storytelling) پنهان کردن تبلیغ در پشت یک تجربه یا یک اندیشه و غیره است!

تبلیغ کردن محتوای اسپانسور شده یکی از راه‌های این نوع تبلیغات است، بسیاری از وبلاگ نویسان برای یک محصول یا یک خدمت که یک شرکت به او پیشنهاد می دهد یک محتوا یا یک مطلب مینویسند و در آن مطلب، محصول پیشنهادی را تبلیغ می کنند.

روش تبلیغاتی در میان بلاگ ها خیلی متنوع شده است. برخی از بلاگ ها از پتانسیل عناصر دیگر مانند infographicها و ویدئو برای انتقال پیام(تبلیغ) استفاده می‌کنند. هدف از این کار این است که المان‌های سرگرم کننده بیشتر باشد تا اشتیاق کاربران برای توجه به تبلیغ بیشتر شود.

۷.تبلیغات موبایلی

بیشتر تبلیغات اینترنتی با تنظیمات ساده ای که داشتند برای نمایش روی مانیتور بهینه سازی شده بودند اما امروزه بیشتر تبلیغات برای نمایش روی صفحه موبایل طراحی شده اند. ضریب نفوذ و نرخ تبدیل این قبیل تبلیغات بسیار پایین است ولی یکی از راه های ارزان معرفی و اطلاع رسانی در مورد محصولات یا خدمات ما همین تبلیغات موبایلی است.

تبلیغات موبایلی شامل تبلیغات از طریق پیامک‌ ها (SMS ها) نیز می‌ شوند.به طور مثال با استفاده از پیامک ‌های تبلیغاتی می توان کاربران را از محصولات جدید مطلع ساخت.

۸.تبلیغات شبکه ‌های اجتماعی

همانطور که تعداد شبکه ‌های اجتماعی و کاربران در حال افزایش است ، شرکت ‌های بیشتری انتخاب می‌ کنند تا تبلیغات خود را روی این بستر بگذارند .

اکثر شبکه ‌های اجتماعی پیام ‌ها و محتوایی که شرکت‌ ها ، یا کاربران عادی آپلود می‌ کنند را تبلیغ می کنند و ارائه می‌ دهند . به این ترتیب می توان با یک پست در فیسبوک ، یا یک توییت و یا یک عکس در اینستاگرام تبلیغ خود را ساخت و به نمایش گذاشت.

مثلا فیسبوک یک شبکه‌‌ی اجتماعی است که اکثر تبلیغات آنلاین را انباشته می کند و با چندین روش تبلیغاتی به برند ها اجازه می‌ دهد تا آن را به عنوان سکوی تبلیغات اصلی انتخاب کنند. یک گزینه تبلیغاتی وجود دارد که در سمت راست صفحه ظاهر می ‌شود و چندین آگهی را براساس علایق و موضوعات مشتریان لیست می ‌کند . به عنوان تبلیغ یک تصویر ، یک تیتر ، یک لینک به برند و متن کوچک نمایش داده می ‌شود . این چیزی سریع ، دیداری و چشم گیری است که با عملکرد کلی فیسبوک تفاوت دارد.

 

روزانه ۵۰۰ میلیون کاربر وقت خود را در اینستاگرام می گذارنند و بیشترین فراوانی رده سنی آنها بین ۱۸ تا ۲۹ سال است. اهداف اینستاگرام برای کمپین های تبلیغاتی شامل موارد زیر است: آگاهی، توجه و تبدیل.

آگاهی

  • دسترسی
  • آگاهی از برند
  • آگاهی محلی

توجه

  • کلیک های وب سایت
  • View های ویدیو ها
  • دسترسی 

تبدیل

  • آدرس وب سایت
  • تبلیغات پویا در اینستاگرام
  • اپلیکیشن های کاربردی تلفن همراه
  • تعامل با اپ ها 

بعد از اینکه هدف خود را مشخص کردید می توانید به روش های مختلف در اینستاگرام تبلیغ کنید. انواع تبلیغات در اینستاگرام شامل تبلیغ با عکس،ویدیو و یا استوری است.

۹.تبلیغات ویدیویی

این نوع تبلیغات شامل آگهی ‌های وارد شده در سرویس اشتراک ویدئوی Youtube ، Dailymotion ، Vimeo یا سایت aparat و … هستند. این شکل تبلیغاتی آنلاین به صورت دائم در سایت باقی نخواهد ماند و معمولا در ابتدای هرکلیپ به صورت چند ثانیه نمایش داده می شوند . ثابت شده ‌است که ویدیو برای جلب توجه بازدیدکنندگان بهتر از یک تبلیغ معمولی نرخ تبدیل دارد.

مثلا در یوتیوب اگر ویدیویی را انتخاب کنید و بخواهید آن را ببینیند قبل از شروع ویدیوی اصلی یک ویدیوی تبلیغاتی پخش می شود یا اگر ویدیو طولانی باشد وسط ویدیوی اصلی ویدیوی تبلیغ پخش خواهد شد، تبلیغات بنری نیز میتوانند روی ویدیو قرار گیرد.

۱۰.لینک باکس

بعضی این تبلیغات را همان تبلیغات بنری می دانند!

اما تفاوتی که بین آن ها وجود دارد،آن است که این نوع تبلیغات قابل بستن هستند. وجود تبلیغات در صفحات مستطیلی کوچک که معمولا در سمت راست و یا چپ وب سایت ها قرار دارد و شما را به سایتی دیگر ارجاع می دهد. وجود این تبلیغات در سایت های پربازدید تاثیر بسیار خوبی دارد.

 تیم ما همواره در تلاش برای راضی نگه داشتن مشتریان خود است. با مشاوره با تیم ما، کسب و کار خود را رونق دهید. کادر دیجیتال مارکتینگ دکتر وثوقی آماده‌‌ی خدمت گذاری به شما عزیزان است.

 

Share this post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *