تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا

در این مطلب ما به تولید محتوا و پرسش ها ی متداول درباره ی تولید محتوا می پردازیم و همچنین مراحل تولید محتوا ی مناسب را بررسی می کنیم و آن را آموزش می دهیم .

تولید محتوا چیست ؟

تولید محتوا یکی از زیر مجموعه های سئو است و امروزه یکی از بهترین شیوه های کسب درآمد تولید محتوا است .
تولید محتوا در واقع مشارکت اطلاعات در رسانه ها به ویژه رسانه های دیجیتال است .
اشکال معمول تولید محتوا شامل : نگهداری و به روز رسانی وب سایت ها ، وبلاگ نویسی ،عکاسی ، فیلم برداری ، نگه داری حساب های شبکه های اجتماعی و ویرایش و توضیع رسانه های دیجیتال را شامل می شود.
تولید محتوا به عنوان ایجاد مواد مادی به جهان آنلاین کمک می کند .
تولید محتوا در واقع توانایی ایجاد محتوایی مناسب و جذاب و متناسب سایت شما است .(domain )به حوزه

محتوا چیست ؟

در طی فرایند تولید و انتشار اطلاعات در حوزه ی رسانه ، منظور از محتوا این است که اطلاعات مبادله شده چه ارزشی را در زمینه های مختلف برای کاربر نهایی ایجاد خواهد کرد .
محتوا در واقع همان چیزی است که باعث انتقال اطلاعات و تجربه‌ها می شود.
محتوا را می توان توسط رسانه یی همچون : متن ، تصویر ، صوت ، ویدئو ، اینترنت و یا حتی تئاتری که زنده اجرا می شود منتقل کرد .

انواع محتوا

بیان اطلاعات به صورت گرافیکی : (infographic) اینفوگرافیک
تصاویری که بر روی آن ها جملات طنز آمیز نوشته شده
ویدئو
راهنما و مطالب آموزشی
نقد و بررسی کتاب
پست نظر سنجی
بررسی محصول
لیست ها : پست هایی که مواردی را در دسته بندی های خاصی معرفی می کنند .
صفحات لینکی : یک صفحه ی لینکی در واقع یک پست با محتوای متنی است که به مطالب یک وب سایت و یا حتی تمام وب اشاره می کند
پادکست ها (فایل های صوتی )
مصاحبه
داده های مفید و پژوهشی

مراحل تولید محتوا

1)استفاده از مغز و ذهن و ایده پردازی

اولین گام پیدا کردن ایده ای مناسب برای تولید محتوا است. ممکن است این گام خیلی سخت به نظر نیاید ، در حالی که پیدا کردن ایده ای مناسب برای تولید محتوا بسیار مهم است .
مراحل پیدا کردن ایده و موضوعی مناسب برای تولید محتوا :
الف) آماده سازی ایده
درباره ی موضوع انتخابی خود فکر کنید ، اخبار را دنبال کنید ، در شبکه های اجتماعی جستجو کنید و در صفحات وب چرخی بزنید تا موضوع و ایده ای را پیدا کنید که مخاطبان زیادی به دنبال آن هستند و به ذهن کاربر می رسد و علاوه بر آن باید موضوع در حوزه ی فعالیتی وب سایت شما باشد .
ب) ایده های پیشنهادی
سپس بهترین ایده های پیشنهادی که برای سایت شما مناسب است را انتخاب کرده و سپس آنها را لیست کنید .
ج) انتخاب بهترین ایده
حالا از بین بهترین ایده های گردآوری شده لیستی از 10 تا از بهترین ایده ها و موضوع های انتخابی که احتمال می دهید بیشترین بازخورد را خواهند داشت ، تهییه کنید و سپس تمام تمرکز خود را بر روی آنها قرار دهید .
د) ایده ی نهایی
و در نهایت بهترین ایده را انتخاب کنید و بقیه ی ایده ها و موضوعات را در ذهن خود ذخیره کنید تا برای مقالات بعدی از آنها استفاده کنید .

2) تحقیق

حالا شما باید درباره ی موضوع انتخابی خود تحقیق کنید که این گامی بسیار مهم و کلیدی است .
در این مسیر باید به منابع مختلف سرک بکشید و اطلاعات درست و دقیق را پیدا کنید . صحت اطلاعات شما بسیار مهم است و شما باید در قبال مطالبی که می نویسید ، فیلم ، عکس و یا هرچیز دیگری که به اشتراک می گذارید مسئول باشید .پس باید از بزرگنمایی ، اغراق ، دروغ و یا نوشتن مطلبی بر اساس اطلاعات شخصی و یا حدسیات خود به ویژه در خصوص نگارش مطالب علمی بپرهیزید .
پس باید در ابتدا حسابی تحقیق کنید که در این مسیر می توانید از نظر سنجی ها ، پادکست ها ؛ فیلم ها ، سایت های خبری ، انجمن ها ، مجلات و هر منابع معتبر دیگری استفاده کنید .
توجه کنید که معتبر بودن مطالب در تولید محتوا بسیار مهم است .
می توانید از منابعی که برای یافتن ایده هایتان استفاده کرده اید که در گام اول به آن اشاره شد کمک بگیرید و به آن رجوع کنید .
این به شما کمک می کند که از طریق منشا ایده به تحقیق نگاه کنید.

3) فرمت محتوای خود را شناسایی کنید

پس از اتمام تحقیقات در خصوص تولید محتوا ی سایت خود فرمت و قالب محتوای خود را پیدا کنید که این به شما امکان پدید آوردن ایده های محتوایی ، تحقیقات مرتبط و درک موضوع را می دهد و ببینید که آیا این فرمت به شما اجازه می دهد که در مسیر تولید محتوا به عقیده ی کامل خود برسید ؟
اولین فاکتور را حتی شما با فرمت انتخابی است و دوم این که ببینید که این فرمت به اندازه ی کافی اثر بخشی دارد یا نه .

4) ساختار محتوا را تعریف کنید

این یکی از مراحل مهم فرایند است شما باید یک قاب محتوا ایجاد کنید که تمام نکات مهمی که می خواهید را پوشش دهد .یعنی باید سعی کنید که تمامی نکاتی را که برای مخاطبان مورد نظر مهم است را در مقاله ی خود ذکر کنید .
که البته ساختار محتوا ی شما بستگی به قالب انتخابی شما برای محتوا دارد.

5) تولید محتوا

در هنگام تولید محتوا باید توجه کنید که از عناوین کوتاه و متمرکز استفاده کنید و عناوین و تایتل ها را در مطلب خود به گونه ای به کار ببرید که بدرستی وضوح مطالب شمارا نشان دهند به طوری که کاربر تنها با نگاه کردن به مطلب شما اطلاعات مهمی دستگیرش شود .
می توانید تایتل های مهم خود را به مطالب دیگری درون سایت خود و یا خارج آن لینک دهید به طوری که کاربر با کلیک کردن بر روی آنها به صفحه ی موبوط به آن عنوان دست پیدا کند .
سپس با مشخص کردن عناوین و تایتل های مهم ساختار محتوای خود را ساخته اید و پس از آن همه چیزی که باید انجام دهید این است که جزئیات را پر کنید .
چیز دیگری که باید برای تولید محتوا در نظر داشته باشید این است که محتوا باید با اطمینان نوشته شود و خواننده باید باور کند که نویسنده در مورد آنچه که می نویسد می داند و و در آن مقاله باید اعتماد به نفس نویسنده مشهود باشد و تمام مطالب و نقل قول ها باید از نمونه های واقعی و از منابع معتبر و قابل اعتماد باشد .
در ضمن توجه شود که تولید محتوا را نباید با کپی کردن مطالب از دیگر سایت ها و سپس جمع آوری آنها اشتباه بگیریم و در صورت استفاده از مطالب یک سایت حتما منبع آن را ذکر کنیم .

6) امتحان کردن محتوا

مرحله ی بعدی این است که محتوای تولید شده را امتحان کنیم و مطمئن شویم که مورد توجه کاربران قرار می گیرد و بازخورد های خوبی دارد.

7) بازخوانی و تصحیح کردن مطلب

گام آخر در جهت تولید محتوای مناسب این است که دوباره متن را بازخوانی کنیم و به آن نگاهی بیندازیم .
گاهی صبر کنید که یک یا دو روز زمان بگذرد و دوباره آن را نگاه کنید و با خود فکر کنید که آیا می توانید آن را بهتر کنید یا نه؟

منابع:

jeffbullas

wikipedia

Share this post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *