فیسبوک چیست؟ بررسی 6 استراتژی بازاریابی در فیسبوک

فیسبوک

فیسبوک چیست؟ بررسی 6 استراتژی بازاریابی در فیسبوک

فیسبوک یک شبکه اجتماعی است که کاربران به صورت رایگان می توانند عضو شوند و پروفایل شخصی داشته باشند. هرچند این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است، اما کاربران زیادی از ایران عضو آن هستند. اما در چند سال اخیر با روی کار آمدن اینستاگرام، ایرانیان مثل قبل در فیسبوک فعالیت ندارند و بیشتر وقت خود را در اینستاگرام می گذرانند.
در فیسبوک علاوه بر دیدن عکس و ویدئو و گذاشتن کامنت و یا لایک کردن، می‌توانید غذا سفارش دهید ، خرید در زمینه های متفاوت انجام دهید و یا اگر محصولی دارید، تبلیغات انجام دهید و محصول خود را بفروشید.

نقطه آغاز

فیس بوک در فوریه سال 2003 توسط مارک زاکربرگ دانشجوی دانشگاه هاروراد و با کمک دیگر دوستانش ایجاد شد. در ابتدا نام این سایت “facemash” بود که بعد از مدتی اسم آن به فیسبوک تغییر پیدا کرد. ابتدا عضویت در سایت فقط برای دانشجویان هاروارد بود اما سپس برای دانشجویان دانشگاه کلمبیا و استنفورد نیز عضویت امکان پذیر شد. سپس عضویت برای دیگر دانشگاه ها و بعد برای دبیرستانی ها نیز امکان پذیر شد. سرانجام در سال 2006 هر شخص بالای 13 سال می توانست در این سایت ثبت نام کند.
فیس بوک در فوریه سال 2012 پیشنهاد IPO را دریافت کرد. IPO یعنی سهام یک شرکت قرار است برای اولین بار در بورس عرضه شود. به این طریق ارزش شرکت 104 میلیون دلار شد.

چگونگی اشتراک گذاری اطلاعات در فیسبوک

این سایت امکان فرستادن پیام و همین طور به روز رسانی پست ها را برای برقراری ارتباط با دوستان می دهد. شما همین طور می توانید انواع داده‌های متنی مثل عکس، فیلم، ویدئو و یا لینک را به اشتراک بگذارید. اما باید توجه کنید که اشتراک گذاری در فیسبوک با دیگر شبکه های اجتماعی کمی فرق دارد. در این شبکه، بیشتر پست هایی که می گذارید عمومی هستند و اکثر افراد آن را می‌بینند.

جذابیت های فیسبوک

این شبکه کاربرپسند و به صورت رایگان است. پست گذاشتن و اشتراک گذاری نیز به آسانی صورت می‌گیرد و در کل سایت سرگرم کننده ای برای کاربران می باشد.
فیس بوک به کاربران این امکان را می دهد که پروفایل شخصی خود را به حالت خصوصی درآورند تا همه نتوانند عکس ها و پست های آن ها را ببینند.

استفاده از تگ

در این شبکه اجتماعی اگر یکی از دوستان شما در پست و یا عکسی که به اشتراک گذاشته است اسم شما را تگ کند، هر شخصی که روی اسم شما که تگ شده کلیک کند، پروفایل شخصی شما نشان داده می شود. گذاشتن تگ، برقراری ارتباط با دیگران در این شبکه را آسان می‌کند. اما ممکن است شما بیش از حد تگ شوید و یا در پست هایی تگ شوید که آن ها را دوست ندارید. تنظیمات فیسبوک این امکان را می دهد که کسی نتواند شما را تگ کند.

استراتژی بازاریابی

فیسبوک

فیسبوک دارای یک سری استراتژی بازاریابی است که با توجه به آنها می توانیم تبلیغات تاثیرگذار داشته باشیم و به کسب و کار خود رونق ببخشیم. در ادامه به این استراتژی ها میپردازیم.

1. هدف گذاری

اولین قدم برای بازاریابی، مشخص کردن هدف است. از خودمان باید این سوالات را بپرسیم که چرا می خواهیم در فیسبوک تبلیغات انجام دهیم؟
زمانی که اهداف خود را تعیین کنید می توانید استراتژی بازاریابی خود را تنظیم کنید.

2. مشخص کردن مخاطب هدف

تبلیغات در فیسبوک بی فاییده است اگر شما به افراد مناسب با کسب و کار خود دسترسی نداشته باشید. بعد از اینکه مشخص کردید مخاطبین شما چه کسانی هستند، شما می توانید در مدیریت تبلیغات فیسبوک خود، مخاطبین را بسازید.
اگر تعداد مخاطبین شما کم است، این خطر وجود دارد که شما مخاطبین جدید ندارید و همان قبلی ها چند بار تبلیغات شما را مشاهده کرده اند. همان طور که در نمودار زیر نیز مشاهده می کنید، فیسبوک “reach” و “impression” را پیگیری می کند.

فیسبوک

“reach” تعداد کاربران منحصر به فردی است که تبلیغ شما را مشاهده می کنند ولی “impression” تعداد دیده شدن تبلیغات به طور کلی است. اگر تعداد impression از تعداد reach بیشتر باشد، به این معناست که مخاطبین شما تبلیغات را بیشتر از یک بار دیده اند و تعداد آنها کم است.

3. تنظیم بودجه

قدم بعدی مشخص کردن بودجه ی ماهیانه است. فیسبوک یک پلت فرم مبتنی بر پول است. زمانی که برای تبلیغات خود هزینه کنید، فیسبوک آنها را در صفحه ی کسانی می گذارد که اصلا از آن خبر نداشته اند. لازم است شما به هدف خود برگردید و بودجه ی مناسب با آن را تعیین کنید. بودجه های اولیه برای بازاریابی شامل تولید محتوا، نرخ تبدیل ها، افزایش لایک ها و یا تقویت پست ها می شود.

4. تولید محتوا

بعد از مشخص کردن هدف و مخاطبین و تعیین بودجه باید به فکر تولید محتوای مناسب باشید. محتوای خوب و غنی مشتریان زیادی را جذب می کند. باید در نظر داشته باشید که طبق زمان بندی محتواهای خود را انتشار دهید و این طور نباشد که در یک روز تعداد زیادی محتوای منتشر کنید و در روزی دیگر هیچی.
نرم افزار های زمان بندی نیز وجود دارند که با کمک آنها طبق زمان بندی می توان مطالب را منتشر کرد و نیاز به انتشار دستی نیست.
اگر محتوا دارای عکس و فیلم باشد بهتر است و تاثیر بیشتری بر روی مخاطبین دارد.
برای مثال عکس هایی که شیرین عسل گذاشته است جذاب هستند و کاربران به آنها توجه می کنند.

فیسبوک

5. عکس پروفایل و کاور

توجه کنید که عکس پروفایل شما همان لوگوی شرکت باشد و همین طور عکسی که در کاور استفاده می کنید مرتبط با شرکت و محصولات باشد و یا شعار شرکت باشد. مانند تصویر زیر که آدیداس شعار خود را در کاور گذاشته است.

فیسبوک
6. تکمیل بخش about

در قسمت about شما باید تجارت خودتان را معرفی کنید. بهتر است راه های تماس و ارتباط با خود را هم بگذارید. در کل خلاصه ای از فعالیت های خود را شرح دهید.

مزایای تبلیغات در فیسبوک

فیسبوک

اگر شما دارای صفحه فیسبوک برای برند خود هستید، نیاز است که درمورد برند خود تبلیغات انجام دهید. در ادامه بررسی می کنیم که چرا باید در فیسبوک تبلیغات انجام داد.

1. مشتریان شما بیشتر وقت خود را در فیسبوک می گذارند

80 درصد از کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، وقت خود را در فیسبوک می گذرانند. فیسبوک 1.8 بیلیون کاربر دارد. آنها در روز چند بار پروفایل خود را چک می کنند.

فیسبوک

پس یکی از فواید تبلیغات در این شبکه این است که کاربران روزانه آن را چک می کنند.

2. تبلیغات فیسبوک هدفمند ترین نوع تبلیغات است

بزرگ ترین فایده ی تبلیغات در این شبکه اجتماعی، به دست آوردن مشتری های هدفمند است. اگر شما دقیقا مشتریان خود را بشناسید می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

3. ارزان بودن تبلیغات

شما می توانید هزینه ی کمی کنید و در عوض مقدار زیادی مشتری جذب کنید. تبلیغات در این شبکه در مقایسه با تبلیغات به روش سنتی در تلویزیون و رادیو و یا بنر ارزان تر است.

4. افزایش آگاهی از برند

تبلیغات در فیسبوک آگاهی مردم از برند شما را افزایش می دهد. درواقع مردم می فهمند که محصولات شما چیست و یا چه خدماتی را عرضه می‌کنید.

5. افزایش ترافیک سایت

با استفاده از تبلیغات در این شبکه می توانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید. برای هرکس که دنبال کننده ی صفحه ی شما در فیس بوک است می توانید آدرس سایت خود را بفرستید تا ترافیک آن بالا رود.

6. تبلیغات قابل اندازه گیری هستند

درباره ی تبلیغات در این شبکه حدس و گمان وجود ندارد بلکه همه چیز به صورت دقیق اندازه گیری می شود. شما می توانید تعداد دقیق کلیک ها و نرخ تبدیل را ببینید. شما برای نرخ تبدیل ها نیاز دارید که پیکسل تبدیل را بر روی نرم افزار خود نصب کنید.

پیکسل فیسبوک

پیکسل فیسبوک کدی است که شما توی وب سایت خود قرار می دهید. این کدها مجموعه ای از اطلاعاتی است که با کمک آنها نرخ تبدیل(تبدیل مخاطب به خریدار)، بهینه سازی تبلیغات، ساختن مخاطبین هدف برای آینده را می توان مشخص کرد. با استفاده از این کد می‌توانید عملکرد کاربران از طریق دستگاه های مختلف (موبایل، کامپیوتر و ..) را ارزیابی کنید و از نتایج آن برای تبلیغات مؤثرتر در آینده استفاده نمایید. همه ی این کارها با قرار دادن کوکی و راه اندازی آنها برای بررسی تعامل کاربران با سایت و تبلیغات انجام می‌گیرد.
از دو نوع پیکسل متفاوت استفاده می‌شود: پیکسل تبدیل فیسبوک و پیکسل مخاطبین سفارشی فیس بوک. در سال 2017 این شبکه پیکسل تبدیل را متوقف کرد. اگر شما از این پیکسل استفاده می‌کنید باید آن را تغییر دهید.

فیسبوک در آینده

مارک زاکنبرگ، مدیرعامل فیسبوک در سخنرانی اخیر خود درباره ی سوق فیسبوک به سمت حفظ حریم خصوصی خبر داد. در کنفرانس توسعه دهنده وب سایت فیس بوک, مدیر اجرایی گفت که حریم خصوصی رکن تعیین‌کننده ساختار شبکه اجتماعی او خواهد بود. اظهارات او بیان می کند که فیسبوک از حالت عمومی به سوی پلت فرم متمرکز به حالت “حفظ حریم خصوصی” تغییر پیدا می کند. در ادامه ویدئو مربوط به سخنان مارک زاکنبرگ در این خصوص را می توانید مشاهده کنید.

Share this post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *